บทความต่างประเทศฐานข้อมูล ERIC

 

เรื่องที่ 1 The Effects of Principals’ Digital Leadership on Teachers’ Digital Teaching during the Covid-19 Pandemic in Malaysia

 Abstract

          Education involving digital technology is the latest transformation of the education system, especially during the occurrence of the COVID-19 pandemic. The Malaysian Ministry of Education (MOE) has taken the initiative to spearhead efforts to develop the skills and potential of students in the use of digital technology. The main purpose of this study was to identify the level of digital leadership displayed by principals, the level of teachers' digital teaching practices and the elements of principals' digital leadership that predict the level of teachers' digital teaching. About 400 secondary school teachers in Hulu Langat District, Selangor were involved in this study. The findings of this study show that the level of digital leadership displayed by principals and teachersdigital teaching practice are both at a high level. However, the positive correlation between the two is moderate. Multiple regression found that only digital citizenship is a strong predictor of teachers' digital teaching. The findings show that the ability to plan and organize digital leadership programs is important and can help improve students' academic performance, despite the COVID-19 pandemic crisis.

          การศึกษาบทคัดย่อที่เกี่ยวข้องกับเทคโนโลยีดิจิทัลเป็นการเปลี่ยนแปลงล่าสุดของระบบการศึกษาโดยเฉพาะอย่างยิ่งในช่วงที่เกิดการแพร่ระบาดของ COVID-19 กระทรวงศึกษาธิการมาเลเซีย (MOE) ได้ริเริ่มที่จะเป็นหัวหอกในความพยายามในการพัฒนาทักษะและศักยภาพของนักเรียนในการใช้เทคโนโลยีดิจิทัล วัตถุประสงค์หลักของการศึกษาครั้งนี้คือการระบุระดับความเป็นผู้นําทางดิจิทัลที่แสดงโดยอาจารย์ใหญ่ระดับการปฏิบัติการสอนดิจิทัลของครูและองค์ประกอบของความเป็นผู้นําทางดิจิทัลของอาจารย์ใหญ่ที่คาดการณ์ระดับการสอนดิจิทัลของครูผู้สอน ครูมัธยมศึกษาประมาณ 400 คนในเขต Hulu Langat, Selangor มีส่วนร่วมในการศึกษานี้ ผลการวิจัยของการศึกษานี้แสดงให้เห็นว่าระดับความเป็นผู้นําทางดิจิทัลที่แสดงโดยอาจารย์ใหญ่และการปฏิบัติการสอนดิจิทัลของครูมีทั้งในระดับสูง อย่างไรก็ตามความสัมพันธ์เชิงบวกระหว่างทั้งสองอยู่ในระดับปานกลาง การถดถอยหลายครั้งพบว่ามีเพียงการเป็นพลเมืองดิจิทัลเท่านั้นที่เป็นตัวทํานายที่แข็งแกร่งของครู

Hafiza Hamzah, N., Khalid, M., & Wahab, J. A. (2021). The effects of principalsdigital leadership on teachersdigital teaching during the covid-19 pandemic in malaysia. Journal of Education and E-Learning Research, 8(2), 216221.


เรื่องที่ 2 Fostering Digital Education among Teachers and Learners in Sri Lankan Schools

Abstract:

          The Commonwealth Digital Education Leadership Training in Action (C-DELTA) programme provides a framework for fostering digital education for lifelong learning by developing digital education leaders. The Faculty of Education at the Open University of Sri Lanka implemented an action research project to promote the adoption of C-DELTA among teachers and students of secondary schools in Sri Lanka, and evaluate its impact on the teaching-learning process. A group of 41 teachers participated in the intervention and implemented C-DELTA in their schools. A variety of data were collected throughout the process via questionnaires, concept maps, focus group interviews, implementation reports, and log records in the C-DELTA platform. Findings revealed that despite challenges, such as inadequate ICT facilities, time constraints and limitation in English language competencies, the adoption of C-DELTA has supported improving digital literacy, enacting changes in thinking and digital behaviour among teachers and students, and enhancing teachers digital education leadership skills.

               โครงการอบรมภาวะผู้นําด้านการศึกษาดิจิทัลของเครือจักรภพในการดำเนินการ (C-DELTA) เป็นกรอบในการส่งเสริมการศึกษาดิจิทัลเพื่อการเรียนรู้ตลอดชีวิตโดยการพัฒนาผู้นําด้านการศึกษาดิจิทัล คณะครุศาสตร์มหาวิทยาลัยเปิดศรีลังกาดำเนินโครงการวิจัยเชิงปฏิบัติการเพื่อส่งเสริมการนํา C-DELTA มาใช้ในหมู่ครูและนักเรียนระดับมัธยมศึกษาในศรีลังกาและประเมินผลกระทบต่อกระบวนการสอน กลุ่มครู 41 คนมีส่วนร่วมในการแทรกแซงและใช้ C-DELTA ในโรงเรียนของพวกเขา มีการรวบรวมข้อมูลที่หลากหลายตลอดกระบวนการผ่านแบบสอบถามแผนผังแนวคิดการสัมภาษณ์กลุ่มโฟกัสรายงานการดำเนินการและบันทึกบันทึกในแพลตฟอร์ม C-DELTA ผลการวิจัยเปิดเผยว่าแม้จะมีความท้าทายเช่นสิ่งอํานวยความสะดวกด้าน ICT ไม่เพียงพอข้อ จํากัด ด้านเวลาและข้อ จํากัด ในความสามารถทางภาษาอังกฤษการยอมรับของ C-DELTA ได้สนับสนุนการปรับปรุงความรู้ดิจิทัลออกกฎหมายการเปลี่ยนแปลงในการคิดและพฤติกรรมดิจิทัล

Karunanayaka, S. P., & Weerakoon, W. M. S. (2020). Fostering Digital Education among Teachers and Learners in Sri Lankan Schools. 7(1), 6177


เรื่องที่ 3 ICT Leadership Education for Agricultural Extension in Sri Lanka: Assessing a Technology Stewardship Training Program

ABSTRACT

          This article reports on a technology stewardship training program to promote ICT leadership development with agricultural extension practitioners in Sri Lanka. Researchers used a multimethod approach with a single embedded case study. Data were collected using a pre-course survey, formal course evaluation, classroom observation, and semi-structured interviews with participants. Kirkpatrick’s four-level evaluation model was used to structure analysis of the results. Findings from this study show a positive response to technology stewardship training among agricultural extension practitioners in the course, that learning objectives of the course are achievable when offered as an in-service training program, that self-confidence with ICT is improved, and that some participants applied their learning in a post-course activity. Results from the study also raise a number of considerations for future course design in order to better support digital leadership development in practice. Technology stewardship training shows promise as a form of ICT leadership education for agricultural communities of practice in Sri Lanka and elsewhere. This article contributes to a better understanding of the role of social learning among communities of practice in agricultural extension services, and in contributing to effective use of ICT for agriculture development more broadly.

          บทความนี้รายงานเกี่ยวกับโครงการฝึกอบรมการดูแลเทคโนโลยีเพื่อส่งเสริมการพัฒนาความเป็นผู้นําด้าน ICT กับผู้ปฏิบัติงานด้านการต่อเติมทางการเกษตรในศรีลังกา นักวิจัยใช้วิธีการหลายmethod กับกรณีศึกษาแบบฝังตัวเดียว ข้อมูลถูกรวบรวมโดยใช้แบบสํารวจก่อนหลักสูตรการประเมินหลักสูตรอย่างเป็นทางการการสังเกตในห้องเรียนและการสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้างกับผู้เข้าร่วม รูปแบบการประเมินสี่ระดับของ Kirkpatrick ถูกใช้เพื่อจัดโครงสร้างการวิเคราะห์ผลลัพธ์ ผลการวิจัยจากการศึกษานี้แสดงให้เห็นถึงการตอบสนองเชิงบวกต่อการฝึกอบรมการดูแลเทคโนโลยีในหมู่ผู้ปฏิบัติงานด้านการต่อเติมทางการเกษตรในหลักสูตรว่าวัตถุประสงค์การเรียนรู้ของหลักสูตรสามารถทได้เมื่อเสนอเป็นโปรแกรมการฝึกอบรมในการให้บริการความมั่นใจในตนเองกับ ICT ได้รับการปรับปรุงและผู้เข้าร่วมบางคนใช้การเรียนรู้ของพวกเขาในกิจกรรมหลังหลักสูตร ผลการศึกษายังเพิ่มจำนวนของการพิจารณาสำหรับการออกแบบหลักสูตรในอนาคตเพื่อสนับสนุนการพัฒนาความเป็นผู้นําทางดิจิทัลในทางปฏิบัติ

Gow, G. A., Jayathilake, C. K., Kumarasinghe, I., Ariyawanshe, K., & Rathnayake, S. (2020). ICT Leadership Education for Agricultural Extension in Sri Lanka: Assessing a Technology Stewardship Training Program. In International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT) (Vol. 16).


รายการอ้างอิง

Gow, G. A., Jayathilake, C. K., Kumarasinghe, I., Ariyawanshe, K., & Rathnayake, S. (2020). ICT Leadership Education for Agricultural Extension in Sri Lanka: Assessing a Technology Stewardship Training Program. In International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT) (Vol. 16). http://www.harti.gov.lk/

Hafiza Hamzah, N., Khalid, M., & Wahab, J. A. (2021). The effects of principalsdigital leadership on teachersdigital teaching during the covid-19 pandemic in malaysia. Journal of Education and E-Learning Research, 8(2), 216221. https://doi.org/10.20448/journal.509.2021.82.216.221

Karunanayaka, S. P., & Weerakoon, W. M. S. (2020). Fostering Digital Education among Teachers and Learners in Sri Lankan Schools. 7(1), 6177. http://oasis.col.org/handle/11599/2442

 

ความคิดเห็น

โพสต์ยอดนิยมจากบล็อกนี้

Digital transformation as distributed leadership: Firing the change agent

งาน work 4